Waarom is het belangrijk om genoeg water te drinken bij het afvallen?
23 november 2021 
4 min. leestijd

Waarom is het belangrijk om genoeg water te drinken bij het afvallen?

Genoeg water drinken is heel belangrijk, vooral als je bezig bent met afvallen en/of een dieet volgt. Dit is niet moeilijk om je voor te stellen als je je bedenkt dat het menselijk lichaam tussen de 50 en 65% uit vocht bestaat.

Veel mensen drinken echter veel te weinig en geven aan dat ze geen dorst hebben. Maar op dit punt zijn ze eigenlijk al te laat met het drinken van water. Bij een vochttekort geeft het lichaam namelijk een signaal dat het geen vertrouwen heeft dat er voldoende vocht binnenkomt en houdt het uit zelfbescherming vocht vast. Het is dan juist belangrijk om veel meer water te drinken. 


Achtereenvolgend bespreek ik:

[[showindex]]


Waarom helpt water drinken bij het afvallen?

Genoeg water drinken is belangrijk voor als je wilt afvallen en vooral als je gezond wilt afvallen. Al helemaal als je een koolhydraatarm dieet of ketosedieet volgt, is het drinken van water nog belangrijker.

Lees ook: De bijwerkingen van ketose

Tijdens het volgen van een dieet, moet je lichaam een hoop afvalstoffen afvoeren en door genoeg water te drinken worden je nieren hierbij ondersteunt. Op deze manier draagt water drinken dus bij aan de reiniging van je lichaam. 

Genoeg water drinken zorgt er ook voor dat je de kilo's er sneller af ziet vliegen. Soms heb je namelijk misschien ineens een onbedwingbare trek in iets lekkers. Velen verwarren op dat moment dorst met trek of hongergevoelens.  Als je op zo'n moment een groot glas water drinkt en even 5 minuten wacht, dan zul je zien dat de ergste trek weer verdwijnt. Door het volle gevoel dat water geeft, wordt je drang naar zoet minder. 

Daarbij bespaart het calorieën om alles wat je normaal drinkt te vervangen door water want in water zitten immers geen calorieën (en vooral in suikerhoudende dranken juist heel veel).

Water is ook een goede booster voor je stofwisseling. Door genoeg water te drinken zorg je ervoor dat je stofwisseling sneller werkt waardoor je meer vet verbrandt. 

Andere redenen waarom genoeg water drinken gezond en belangrijk is 

Genoeg water drinken is belangrijk voor iedereen, dus ook als je niet aan het afvallen bent of een bepaald dieet volgt. 

Water drinken...

  • heeft een positief effect op je metabolisme
  • reguleert lichaamstemperatuur
  • zorgt voor een goede concentratie
  • transporteert zuurstof + in water oplosbare vitaminen (B+C)
  • heeft een belangrijke rol bij de aanmaak van energie
  • voorkomt uitdroging
  • zorgt voor een goede adem
  • voorkomt hoofdpijn

Water drinken kan dus andere ‘vage’ klachten verminderen of zelfs teniet doen. 

Hoeveel water moet je per dag drinken?

Je lichaam verliest dagelijks gemiddeld 2 liter door transpiratie, ademhalen en de uitscheiding van afvalstoffen. Om deze reden wordt door het voedingscentrum aangeraden 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Je hebt meer vocht nodig als je veel sport en beweegt, of als het heel warm is tijdens de zomermaanden. Drink 1 liter water per 30 kg lichaamsgewicht.

Je krijgt niet alleen vocht binnen door het drinken van water maar ook door andere dingen die je drinkt. Water is echter wel om andere redenen het meest gezond om te drinken. Cafeïne bijvoorbeeld zorgt ervoor dat er meer water met de urine wordt uitgescheiden dan er aan water in de cafeïne houdende drank binnenkomt. Het spreekt voor zich dat frisdranken met suiker totaal geen gezonde effecten hebben. Ook niet voor wat betreft het aanvullen van vocht. Je krijgt er vaak alleen maar meer dorst van!

Hoe zorg je ervoor dat je genoeg water drinkt?

Water drinken wordt niet altijd als 'lekker' gezien en daardoor eerder als 'moet-je'. Hoe kun je er nou voor zorgen dat je toch genoeg drinkt? 

  • Drink direct na het opstaan één of twee glazen water, zo vul je het tekort aan wat je 's nachts hebt opgelopen. 
  • Drink gedurende de dag in porties van 250-500 ml. 
  • Wacht niet tot je een dorstgevoel krijgt, dan ben je namelijk al te laat.
  • Dorst krijgen kun je leren. Als je gewoon meer gaat drinken zul je zien dat je vanzelf meer dorst krijgt. Wat er op ten duur weer voor zorgt dat je meer gaat drinken omdat je dorst hebt. 
  • Drink een half uur vóór het eten een glas water: het spijsverteringskanaal wordt zo voorbereid.
  • Gebruik eventueel wat zoetstof in je glas water of wissel het af met een suikervrij drankje. Ook een schijfje citroen en een blaadje munt geeft al een heel ander smaakje.
  • Creëer ankertjes: voor iedere maaltijd en na iedere maaltijd een glas water. Of een glas water nadat je naar het toilet bent geweest.
    Maar let op!: Drink tijdens de maaltijd niet teveel zo spoel je namelijk te veel verteringsenzymen weg die in het speeksel zitten. 
  • Drink ½ uur ná de maaltijd water om het verteringsproces te voltooien en de uitdroging die door het afbreken van voedsel ontstaat, te corrigeren.
  • Drink water vóór je gaat sporten, zodat het beschikbaar is voor transpiratie. Zorg echter tijdens het sporten niet alleen voor water, maar ook voor voldoende zout.

Waarom is water drinken dus zo belangrijk? 

Water drinken is dus belangrijk bij het afvallen maar ook als je in het algemeen meer gezond wilt worden en af wilt komen van allerlei 'vage' klachten. Je zult zien dat je je veel beter gaat voelen zodra je meer water gaat drinken. Dus draai die kraan maar open!

Lees ook

Omgaan met snaaibuien in de avond

Zin om te snaaien: Hoe ga je om met snaaibuien?

Koolhydraatarm eten: de 20 beste tips voor een koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm weekmenu


Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met je omtrent koolhydraatarm eten + het opbouwen van een gezonde relatie met eten. Mocht je vragen hebben, mail mij gerust!
Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
arrow_drop_up arrow_drop_down