E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

6 redenen om voor koolhydraatarm te kiezen

6 redenen om voor koolhydraatarm te kiezen
21 april 2015 Linda Nordholt
6 redenen om voor koolhydraatarme voedingsmiddelen te kiezen

Veel mensen vragen mij de laatste tijd: hoe weet je dat koolhydraatarme diëten werken. Nou, ten eerste zie ik het elke dag in mijn praktijk! Maar ik snap dat dat een beetje klinkt als: “wij van wc-eend adviseren u wc-eend”. Daarom heb ik twintig wetenschappelijke artikelen voor jullie opgezocht waarin nog eens beschreven wordt waarom je voor koolhydraatarm moet kiezen.

Ik geloof erin dat er niet één dieet bestaat voor iedereen. We zijn allemaal anders en wat voor de ene persoon wel werkt, werkt voor een ander misschien helemaal niet. Toch geloof ik er wel in dat een groot deel van de mensen baat heeft bij een koolhydraatarm dieet. Er zijn maar weinig zaken zo effectief gebleken als een koolhydraatarm dieet voor mensen met overgewicht of obesitas, type 2 diabetes en mensen met een metabolisch syndroom. Voor deze groepen geldt dat er veel onderzoek is gedaan naar de effecten van een koolhydraatarm dieet in vergelijking met vetarme diëten.

  1. Koolhydraatarme diëten leiden moeiteloos tot calorie vermindering

Er zijn een aantal studies waarin twee groepen zijn vergeleken waarbij de mensen met het koolhydraatarme mochten eten tot ze vol waren en mensen met een dieet waarbij calorieën moeten worden geteld en de porties moeten gemaximaliseerd. Ondanks dat bleek dat de mensen met het koolhydraatarme dieet minder calorieën binnen kregen dan de andere groep. Met als gevolgd dat de koolhydraatarme diëten zorgen voor een ‘automatisch’ gewichtsverlies; het is niet nodig om de porties te controleren zolang het aantal koolhydraten maar laag blijft.

  1. Koolhydraatarme diëten leiden tot meer gewichtsverlies

Een vermindering van de inname van koolhydraten leidt bijna altijd tot een groter gewichtsverlies dan diëten die vet reduceren. Soms is het verschil klein maar soms is het gewichtsverlies wel 2 keer groter. Bij tests blijkt dat vooral veel buikvet verdwijnt bij koolhydraatarme diëten. Dit betekent dat het het diepe viscerale vet, vaak geassocieerd met diabetes en hartziekten als eerste wordt verbrandt bij koolhydraatarme diëten

  1. Koolhydraatarme diëten verlagen triglycerides

Triglyceriden zijn een hoge risico factor bij hartziekten en hebben een directe correlatie met de koolhydraten in het dieet. Dat betekent dus dat koolhydraatarme dieten zorgen voor minder triglyceriden; een effect dat bij vetarme diëten niet optreedt.

  1. Koolhydraatarme diëten verhogen het HDL cholesterol

Het HDL cholesterol is het ‘goede’ cholesterol die er voor zorgt dat we minder kans maken op hartziekten. Simpel gezegd zorgt deze stof ervoor dat afvalstoffen naar de lever worden geleidt. Veel HDL cholesterol zorgt dus voor een snelle afvoer van afvalstoffen. Koolhydraatarme diëten zorgen ervoor dat we meer HDL cholesterol aanmaken. Dat is dus goed voor ons; je algehele gezondheid en je hartconditie verbeteren.

  1. Koolhydraatarme diëten zorgen voor een betere glycemische controle

De mensen die het meest baat hebben bij een koolhydraatarm dieet zijn diabetici (type 2). Minder koolhydraten betekent niets anders dan minder suiker. Dat zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegels lager zijn er minder noodzaak is voor medicijnen die de insuline en glucose verminderen. Er zijn al artsen die een koolhydraatarm dieet voorschrijven hetgeen bij veel patienten leidt tot vermindert insuline gebruik of het volledig stoppen met medicijnen.

  1. Koolhydraatarme dieten zijn makkelijker

Ondanks dat je hele voedsel groepen niet of verminderd mag eten lijkt het erop dat het volgen van zo’n dieet toch makkelijker is dan een vetarm dieet. In een studies waar deze groepen vergeleken worden houden de mensen met koolhydraatarme diëten het langer vol.

Wil jij direct starten met koolhydraatarm eten? Download mijn gratis weekmenu.

Comments (3)

  1. Paula 4 jaar geleden

    Nou ik ga serieus beginnen, voelt okee.

    • Auteur
      Linda Nordholt 4 jaar geleden

      Hoi Paula, wat leuk dat je gaat deelnemen aan mijn Online Coachings Plan. We gaan ervoor.

  2. Marg 4 jaar geleden

    Door koolhydraatarm krijg ik te weinig vezels binnen. Problemen met de darmen. Harde en pijnlijke buik.
    Neiging tot te veel vet eten, om eenzelfde verzadigingsgevoel te krijgen.
    Cholesterol vliegt omhoog!
    Om even snel op gewicht te komen is het wel makkelijk, om koolhydraatarm te eten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*