arrow_drop_up arrow_drop_down
De 9 beste koolhydraatarme vervangers voor paneermeel
28 oktober 2020 

De 9 beste koolhydraatarme vervangers voor paneermeel

Bestaat er koolhydraatarm paneermeel? Jazeker, en het zal je verbazen op hoeveel manieren je dit kunt maken en kunt gebruiken in een koolhydraatarm dieet.

Er zijn vele opties die ik graag met je bespreek. Want de gewone paneermeel, of een fijn gemalen beschuitje, dat gaat niet meer als je koolhydraatarm eet.

Koolhydraatarm paneermeel

Je hebt paneermeel voor een krokant laagje, om bijvoorbeeld kip of vis, en je hebt paneermeel om bijvoorbeeld je gehaktbal mee te binden.

Dit laatste kan echter ook heel goed met alleen een ei, maar dat is een kwestie van even uitproberen. Je wordt er ook vanzelf handig in.

Het is belangrijk om te onthouden dat, voordat je onderstaande alternatieven gebruikt voor een krokant laagje, je deze net als normaal paneermeel eerst door een geklutst ei haalt, zodat het blijft plakken. Je kan in plaats van een ei ook roomboter of kokosolie gebruiken.

Mijn 8 koolhydraatarme vervangers voor paneermeel

Maar voor wie naarstig op zoek is koolhydraatarm paneermeel, hierbij mijn toptips.

Knabbelspek of -bacon

Kant en klaar in de supermarkt te verkrijgen: knabbelspek of knabbelbacon. Doe de knabbelspek of -bacon in een keukenmachine (of gebruik een vijzel) en maal dit fijn tot een ‘meel'.

Je kunt het nog kruiden naar smaak, maar dit is eigenlijk niet nodig. Te gebruiken zoals je gewone paneermeel zou gebruiken: voor het krokante laagje of binding van de gehaktbal.

En het mooie is, het bevat 0 gram koolhydraten.

koolhydraatarm paneermeel

Gebroken lijnzaad

Gebroken lijnzaad is ook een goed alternatief. Helemaal omdat het de smaak van het vlees of de kruiden snel aanneemt. Koop heel lijnzaad (niet gebroken, dat wordt snel ‘ranzig') en maal dit fijn in de keukenmachine tot meel. Het is smaakloos dus eventueel bij kruiden naar smaak. Zelf vind ik het lekkerder om het te gebruiken met wat Parmezaanse kaas.

1 eetlepel lijnzaad bevat slechts 1 gram koolhydraten.

Parmezaanse kaas

Hierbij gaat het om geraspte Parmezaanse kaas. Je kunt een heel stuk Parmezaanse kaas tot ‘meel' maken of het kant en klaar kopen in bussen of zakjes in de supermarkt. Geeft een extra pittige smaak aan het korstje of de binding.

Wat lekker is om een laagje roomboter en de kaas te gebruiken voor een mooi korstje om vlees. De kaas wordt dan mooi bruin en het wordt echt knapperig.

Let op dat het een pittige kaas is en je dit ook kan combineren met de andere alternatieven voor paneermeel genoemd in dit artikel. Het gaat namelijk ook heel goed met amandelmeel of gebroken lijnzaad.

Wat nog lekkerder is, is een mix van Parmezaanse kaas en gemalen knabbelspek. Maal deze beide tot meel en kies van beide de hoeveelheid naar smaak.

Let op dat je Parmezaanse kaas koopt zonder koolhydraten (dus echt 0 gram). Aan sommige zakjes geraspte Parmezaanse kaas (ook bij gewone kaas) is maïszetmeel toegevoegd.

Amandelmeel

Amandelmeel is ook een goed koolhydraatarm paneermeel. Het vergt echter wel een beetje opletten dat het niet verbrand. Zelf gebruik ik het daarom liever als een binding voor bijvoorbeeld een gehaktbal.

Wil je het gebruiken voor het krokante korstje, meng het dan met Parmezaanse kaas of knabbelspek en bak het in een goede laag roomboter. Het kan eventueel ook in de oven, maar let dan heel goed op.

Amandelmeel is ook wat hoger in koolhydraten dan de hiervoor genoemde alternatieven. Afhankelijk van het merk kan het tussen de 8 en 15 gram koolhydraten bevatten per 100 gram. Maar je snapt dat dit voor het gebruik als paneermeel voor 1 eetlepel rond de 1 tot 2 gram koolhydraten zal liggen. Dus ook een goed alternatief.

Kokosmeel

Kokosmeel is geweldig om te gebruiken als alternatief voor paneermeel. Je moet wel van kokos houden. Lekker te combineren met drumsticks, die je vervolgens bakt in kokosolie.

Zelf vind ik kokosmeel, net als amandelmeel, ook makkelijk te gebruiken als bindmiddel. Je hoeft hier maar een klein beetje van te gebruiken, want het neemt snel vocht op. Heb je bijvoorbeeld wat nattige ingrediënten, dan is kokosmeel perfect.

Ook kokosmeel is, net als amandelmeel, wat hoger in koolhydraten. Dit verschilt ook weer per merk. Ook hierbij geldt natuurlijk dat je maar een klein beetje nodig hebt.

Koolhydraatarm brood of koolhydraatarme crackers

Net echte paneermeel, als je koolhydraatarm brood eerst roostert en dan verkruimelt tot paneermeel. Natuurlijk prima te gebruiken om je gehaktbal mee te binden.

Je kan ook een koolhydraatarme cracker nemen en deze verkruimelen. Scheelt nog weer een extra handeling in plaats van eerst brood te moeten roosteren.

Eet je glutenvrij, dan is koolhydraatarm glutenvrij brood ook een optie.

Sesamzaad

Sesamzaad wordt natuurlijk vaker gebruikt ter garnering van gerechten, maar dit is ook een perfect alternatief voor paneermeel. Wel zou ik deze dan fijnmalen, zodat het echt meel wordt als je het als koolhydraatarm paneermeel wilt gaan gebruiken. Hele zaadjes kunnen ook, maar dan is het eigenlijk meer een sesamlaagje en niet echt paneermeel.

Extra alternatieven voor koolhydraatarm paneermeel

Naast bovengenoemde alternatieven, kun je ook denken aan hazelnootmeel voor een echte nootachtige smaak. Je kan de hazelnoten (of eigenlijk elke andere noot) makkelijk malen tot meel.

Ook kan je psylliumvezels gebruiken. Maar dan gaat het echt om het laagje en niet zozeer om de smaak. Psylliumvezels zou ik dan vermengen met Parmezaanse kaas (en heel fijn malen).

Hoe gebruik je koolhydraatarm paneermeel

Voor het ultieme krokante laagje doe je dezelfde handelingen zoals met gewoon paneermeel. Je kan eigenlijk kiezen voor de volgende mogelijkheden:

  1. Haal eerst je vlees/ vis door 1 van bovengenoemde alternatieven, dan door een geklutst ei en dan weer door een variant van koolhydraatarm paneermeel. Dus eerst door knabbelspek, dan door een ei en dan door sesamzaad.
  2. Haal je vlees of vis eerst door een geklutst ei en dan door 1 van bovengenoemde alternatieven.
  3. Smeer je vlees of vis eerst in met roomboter of kokosolie en haal het dan door de koolhydraatarme paneermeel.
  4. Gebruik 1 tot 2 tl als bindingsmiddel.

Je kan er vervolgens nog een teentje knoflook aan toevoegen of extra kruiden gebruiken die je lekker vindt. Het is altijd een kwestie van uitproberen wat je het lekkerste (en makkelijkste) vindt.

Voordelen koolhydraatarm paneermeel

Bovengenoemde ingrediënten zijn allen koolhydraatarm en bevatten gezonde vetten en eiwitten. Bijkomend voordeel is dat ze ook glutenvrij zijn, met uitzondering van koolhydraatarm brood of crackers, als je dit kant en klaar bij de supermarkt koopt. Het zijn ook allen ingrediënten die je ook voor andere doeleinden kunt gebruiken. En gewoon te koop bij de supermarkt. Je blijft zo niet zitten met een speciaal ingrediënt.

Let op: koop geen glutenvrij paneermeel wat puur en alleen geschikt is voor wie glutenvrij moet eten maar niet koolhydraatarm eet. Deze paneermeelsoorten zijn hoog in koolhydraten. Zelf maken is dan toch echt de beste oplossing.

Lees voor het verschil tussen glutenvrij en koolhydraatarm dit artikel: Is glutenvrij hetzelfde als koolhydraatarm: De overeenkomsten en verschillen

Recept met koolhydraatarm paneermeel

Het heeft me even wat tijd gekost om deze kroketjes lekker te krijgen. Maar het is me gelukt. Geïnspireerd door vele andere recepten die ik tegenkwam, maar geen enkele kwam echt in de buurt van mijn persoonlijke smaak. Met paneermeel gemaakt van knabbelbacon moet je deze kroketjes echt eens proberen.

Koolhydraatarme garnalenkroket

koolhydraatarme recepten

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!

Gratis: koolhydraatarm weekmenu

Voor een vliegende start heb ik een GRATIS WEEKMENU gemaakt. Met makkelijke en heerlijke koolhydraatarme recepten.


  • 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes
  • Voorzien van alle voedingswaarden
  • Direct in je mailbox en makkelijk printbaar
50%
Download nu!
Weekmenu koolhydraatarm dieet
Cookies