arrow_drop_up arrow_drop_down
4 maart 2018 

Koolhydraatarm eten zonder koken

Wat kan koolhydraatarm eten toch een feestje zijn. Tegenwoordig is alles wat koolhydraten bevat, brood, pasta, rijst, koekjes, taart, koolhydraatarm te maken. Maar ja, het kan soms zo’n gedoe zijn. Je wilt niet uren in de keuken staan en soms heb je echt geen tijd of zin om uitgebreid te gaan koken of in de ochtend een eitje te bakken. Weet je dat het dan echt niet erg is om dit niet te doen?

Ik geef je 5 tips om koolhydraatarm te kunnen (blijven) eten ook als je even geen tijd of zin hebt om te koken.

Tip 1: Drink ‘vette’ koffie

Al gehoord van de bulletproof koffie? Gewoon een kop koffie of thee met boter en kokosolie. Het enige wat je hoeft te doen is een kop koffie zetten en dit mengen met de boter en de kokosolie. Dan zit je wel even vol.

Tip 2: Deel je dag in met koolhydraatarme snacks

Zorg dat je koelkast en kast gevuld is met koolhydraatarme snacks. Kook aan het begin van de week alvast wat eieren, maak zakjes met nootjes en zorg voor makkelijke kant en klaar bakjes. Een bakje met kaasblokjes, een bakje met rauwkost, een bakje met plakjes gerookte zalm of blikjes vis (tonijn, makreel, zalm).

Wat misschien even iets extra tijd vraagt is vast een vriezer te vullen met koolhydraatarme snacks waar je even werk aan hebt, maar daarna heel lang ook niet. Bijvoorbeeld deze chocoladecakejes.

Tip 3: Gebruik koolhydraatarm brood

Natuurlijk zijn er heerlijke omeletten en salades te maken voor de lunch. Maar het is echt geen probleem om gewoon gebruik te maken van koolhydraatarm brood. Zorg voor een dikke laag beleg met roomboter en avocado bijvoorbeeld. Gerookte zalm, gekookt eitje. Ook makkelijk mee te nemen.

Tip 4: Maak meer van de avondmaaltijd

Okee, hier komt een keer koken aan te pas, maar wat we vaak vergeten is dat het zo makkelijk is om meer te maken. Dit kun je makkelijk invriezen en opwarmen. Of bak wat extra kip of gehaktballetjes wat de volgende dag weer is te gebruiken als tussendoortje of voor een salade.

Tip 5: Maak een kant en klaar bordje lekkers

Heb je ’s avonds echt geen zin meer om te koken, denk dan eens aan een bordje met lekkers.

  • Plakjes gerookte kip met mayonaise en wat komkommer met roomkaas.
  • 2 gekookte eitjes en een avocado met rauwkost
  • Mozzarella met tomaat en olijven
  • Blikje tonijn met tomaat en mayonaise
  • Gerookte zalm met avocado en crème fraîche

Koolhydraatarme recepten ontvangen

Carla
Door

Carla

op 5 March 2018

Punt 2, de chocoladecakejes en pindakaassnack hebben dezelfde url. Volgens mij is daar wat mis gegaan, of niet?

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 6 March 2018

Bedankt voor je oplettendheid. De pindakaassnacks moet ik nog op de blog zetten. Zodra ik die erop heb staan komen ze ook hier weer terug. Nogmaals dank.

Carla
Door

Carla

op 6 March 2018

Graag gedaan. En ik wacht dan in spanning af want ben gek op pindakaas en kon deze zelf niet vinden tussen de recepten.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 8 March 2018

Ze komen eraan hoor! Ik denk binnen nu en 2 weken zeker:)

Wilma
Door

Wilma

op 6 March 2018

Heb je een tip als je echt geen eieren lust? Ik gruwel er echt van. Gekookt gebakken geklutst. Alleen als ik ze niet meer zie en de structuur niet proef dan gaan ze naar binnen.

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 8 March 2018

Oei ja, echte vervangers zijn er niet. Ze staan op het menu om de eiwitten. Dus dat betekent gewoon andere recepten zonder ei nemen, maar met eiwitten (kaas, yoghurt, vlees, vis).

T.lichtenberg
Door

T.lichtenberg

op 10 March 2018

Hallo Linda, binnenkort moet ik naar de kaakchirurg en daarna minstens 6 weken vloeibaar en gepureerd voedsel eten. Heb je tips? Bij voorbaat dank, Thea

Linda Nordholt
Door

Linda Nordholt

op 12 March 2018

Natuurlijk sterkte gewenst daarvoor. Ik zou vooral veel groenten pureren. Denk aan bloemkoolpuree bijvoorbeeld. Of maak smoothies met groenten en fruit. Yoghurt/ kwark...

Reactie plaatsen

Cookies