E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

De 10 meest voorkomende afkickverschijnselen bij een koolhydraatarm dieet

De 10 meest voorkomende afkickverschijnselen bij een koolhydraatarm dieet
8 november 2016 Linda Nordholt

Kamp je met een ernstige suikerverslaving, dan zul je, om af te kunnen vallen, moeten afkicken hiervan. Jouw lichaam is echter gewend aan een eetpatroon vol koolhydraten en suikers. Je gaat dus echt een soort van afkickperiode in. Des te strikter je je koolhydraten gaat minderen, des te heftiger deze verschijnselen kunnen zijn. Jouw lichaam gaat namelijk omschakelen van een koolhydraatverbranding naar een vetverbranding. Maar uiteindelijk zul je je meer energiek voelen, minder hongerdipjes ervaren, meer aan kunnen en zin hebben om wat te doen. En natuurlijk ga je weer vet verbranden.

Ik wil met jou de meest voorkomende bijwerkingen bespreken die je in het begin kunt ervaren wanneer je jouw eetpatroon gaat ‘omgooien’. Aangezien dit bij 9 van de 10 mensen gebeurd en ik heel vaak de vraag krijg of het normaal is.

1. Moeheid

Je kunt de eerste dagen echt moe zijn. Niet uit bed kunnen komen, of juist wel, maar dan heb je gedurende de dag last van een moe gevoel, niet vooruit te branden, nergens zin in. Het hoort erbij. Ook kan het even duren, voordat je je moe gaat voelen. Denk niet dat je suikers mist, het heeft alles te maken met de omschakeling. Je lichaam was gewend aan de bloedsuikerschommelingen waarbij je met suiker en eten dit de baas kon worden. Je lichaam was gewend om energie te halen uit koolhydraten. Jouw lichaam moet nu leren energie te halen uit vetten en eiwitten. Dus de moeheid kan direct toeslaan, maar ook pas na een paar weken. En het kan zelfs een aantal weken aanhouden.

Tips: Laat het vooral toe, hoe lastig ook. Haal je voldoening uit het feit dat jouw lichaam hard aan werk is. Beknibbel niet op je eiwitten en vetten. Zorg dat je deze voldoende binnenkrijgt. Gebruik anders zelfs wat meer eiwitten en vetten, wat extra noten, kokosolie wat rijkelijker gebruiken en eitjes of kwark.

2. Slecht slapen

Het tegenovergestelde van moeheid zie ik trouwens ook gebeuren. Dat juist door meer energie slecht wordt geslapen. Je bruist dan zo van de energie dat inslapen moeilijk kan zijn of doorslapen een ramp. Dit gaat in de regel vanzelf over. Ook zul je ervaren dat je er ’s nachts vaker uit moet om te plassen, je drinkt waarschijnlijk meer water.

Tips: slik magnesium voor het slapen gaan. Zorg voor een rustmoment voor het slapen en vermijd al teveel licht. Maak je lichaam klaar voor de nacht. Ook al heb je zoveel energie en je wilt nog zoveel doen, zorg dat je activiteit minder is voor het slapen gaan (boek lezen of rustig zitten)

3. Emotioneel en/ of chagrijnig

Zie het omschakelen van je eetpatroon als een afscheid. Jouw lichaam was gewend aan koolhydraten en suikers, die je vaak goed lieten voelen. Denk aan die bloedsuikerpiek. Even los natuurlijk van emotie eten en snaaibuien. Afkicken kan gepaard gaan met chagrijnigheid, extra emoties en soms onverklaarbare buien. Accepteer dit maar even. Voor de vrouwen onder ons: denk aan de menstruatieperiode.

Tips: Je kunt natuurlijk je buien bestrijden met koolhydraten, maar dat is niet wat je wilt. Ervaar het, accepteer het, vertel je partner wat er aan de hand is en zie het als iets positiefs. Je lichaam is namelijk op alle fronten hard aan het werk.

4. Hoofdpijn

Hoofdpijn is absoluut een bijwerking. Met name mensen die gevoelig zijn voor migraine kunnen zelfs een aanval krijgen. Hoe vervelend ook, dit hoort er bij. Jouw lichaam wil afvalstoffen afvoeren, wat allerlei reacties kan veroorzaken.

Tips: Blijf vooral veel water drinken, zodat afvalstoffen sneller afgevoerd kunnen worden. Een stukje wandelen wil ook helpen om afvalstoffen sneller af te voeren.

5. Obstipatie

Het kan zijn dat je minder vezels eet dan je lichaam gewend is. Obstipatie kan dan op de loer liggen. Het kan ook zijn dat je te weinig water drinkt. Maar over het algemeen ligt het gewoon aan de omschakeling naar een ander eetpatroon. Je lichaam moet gewoon even wennen aan de nieuwe situatie. Denk bijvoorbeeld aan vakantie of de dagen na een etentje. Dan kan jouw stoelgang ook anders zijn.

Tips:

  • Gebruik wat extra gebroken lijnzaad of zemelen
  • Gebruik psylliumvezels
  • Eet meer groenten
  • Voeg wat chiazaad toe
  • Slik magnesium
  • Gebruik vezeltabletten
  • Ga wandelen
  • Drink meer water
  • Voeg wat extra vetten toe zoals kokosolie

6. Diarree

Net als obsipatie kan jouw lichaam juist reageren door aan de diarree te gaan. Je eet namelijk meer vetten dan je gewend bent, wat ervoor zorgt dat ook hier je darmen aan moeten wennen. Denk nu niet gelijk aan het toevoegen van een banaan (die zorgt niet voor verstopping), maar laat je lichaam wennen. Blijft het aanhouden dan is tijdelijk minderen met vetten om je lichaam te laten wennen een goede optie.

7. Honger

Hoewel je juist minder honger zult gaan ervaren, kan het de eerste dagen of eerste 2 weken juist zo zijn dat je veel meer honger krijgt. Echt die knagende trek. Hier moet je echt even doorheen. Verwar dit niet met hoofdhonger (die zin in wat lekkers) maar die echte knorrende trek. Dat heeft ook alles te maken met de omschakeling. Jouw lichaam is gewend gevuld te worden met koolhydraten en suikers wat snelle lekkere trek teniet kan doen. Nu moet het juist meer verzadigd raken van eiwitten en vetten. Dat dat gebeurd zul je ook snel genoeg merken, maar jouw lichaam kan hierin even achterblijven.

Tips: Eet wat meer rauwkost, drink extra water en gebruik wat meer vetten en eiwitten. Denk hierbij aan extra kokosolie of olijfolie, een gekookt eitje, bakje kwark. Een avocado is bijvoorbeeld zo’n voedingsmiddel dat goed vult. Gebruik deze dan vooral.

8. Kramp in spieren met name benen

Koolhydraatvermindering heeft een vochtafdrijvende werking in je lichaam. Hiermee wordt niet alleen vocht, maar ook mineralen afgevoerd. Hiermee kun je krampen gaan ervaren, met name in de nacht in de kuiten en benen. Ook in de nek of armen hoor ik vaak. Het meest voorkomende tekort is dan magnesium. Ik raad dit ook altijd aan. Daarnaast kun je een tekort ervaren aan zink, kalium en/ of calcium. In mijn ervaring komt dit alleen voor bij de zeer strikte koolhydraatarme diëten.

Tips: neem een magnesiumsupplement of een gecombineerd supplement met magnesium, zink en calcium. En gebruik iets meer zout met extra mineralen en jodium.

9. Slechte adem

Volg je een strikt koolhydraatarm dieet (minder dan 50 gram koolhydraten per dag), dan raakt jouw lichaam in ketose. Dit kan zorgen voor een slechte adem, erger dan wanneer je een minder strikt koolhydraatarm dieet volgt. In dit laatste geval zie ik het eigenlijk niet. Bij optimale vetverbranding, ketose, komen er ketonen vrij en die adem je ook uit. Een wat sterkere geur van urine kan hier ook bij horen. De geur gaat vanzelf over, maar kan zeker wel een tijdje aanblijven. Het is in ieder geval een goed teken dat jouw lichaam in ketose is.

Tips: drink veel water, neem een suikervrij snoepje of kauwgumpje (met mate met name als je een belangrijke afspraak hebt), kauw op peterselie of gebruik mondspray. En poets je tanden misschien wat vaker. Ben je er wel van bewust dat je dan bezig bent met bestrijding van het symptoom. De slechte adem blijft terug komen. Dus blijf vooral op een afstandje staan.

10. Een onrustige huid

Je zit in een soort van detox periode. Jouw lichaam scheidt alle afvalstoffen uit via urine, zweet, speeksel, adem en huid. Heb je al een gevoelige huid dan kan de reactie zijn dat dit weer even opspeelt. Het moet eerst slechter worden voordat het beter wordt. Maar heb je juist geen last van een onrustige huid, kan het zo maar ineens zijn dat je last krijgt van puistjes of bultjes. Overal op je lichaam en niet alleen op je gezicht. Hoe meer afvalstoffen jouw lichaam nog kwijt moet, hoe erger het kan worden. Dit gaat echt vanzelf over. Het kan juist een goede reden zijn, als je last hebt van bijvoorbeeld acne, koolhydraatarm te gaan eten. Een positieve bijwerking kan juist een meer rustige huid zijn.

Tips: Veel water drinken en vooral geen gekke crèmes of zalfjes gebruiken. Laat het maar gebeuren, kijk het even aan en wacht op het moment dat het over is.

Hoe dan ook. Deze bijwerkingen kunnen vervelend zijn, maar zijn heel normaal en horen erbij. Blijven bepaalde verschijnselen gedurende een langere periode aanhouden en twijfel je of het nog goed gaat of goed is, ga dan vooral naar je huisarts om dit te overleggen.

Laat je me hieronder weten of jij nog afkickverschijnselen hebt? Dan denk ik zeker met je mee.

Comments (182)

  1. Maja 1 dag geleden

    Hallo Linda. Ben nu 4 weken bezig met keto en 6.7 kg afgevallen. Heb 1 groot probleem, mijn energie is NUL. Ik neem een goede multivitamine alsmede calcium/magnesium en slaap 7 a 8 uur per nacht. Wat kan ik doen?

    • Auteur
      Linda Nordholt 24 uur geleden

      Hoi Maja, dat is al een goed resultaat. Maar het gaat ook heel snel bij je met de kilo’s. Eet jij echt voldoende? Dus voldoende calorieën? Dat is mijn eerste vraag. Het tweede kan zijn dat je te weinig zout binnenkrijgt. Kijk hier maar eens: https://slankmetlinda.nl/elektrolyten-koolhydraatarm-dieet/

      • Maja 23 uur geleden

        Hartelijk dank voor uw snelle antwoord Linda, echt super. Nee ik denk eigenlijk niet dat ik voldoende eet want ik heb echt helemaal geen trek. ! Meestal eet ik s middags een – voor mijn doen – flinke maaltijd en dat was het dan voor die dag. Ik drink wel genoeg water, groene thee, zoethoutthee (ben ik dol op) en 2 koppen zwarte koffie, 1 smorgens en 1 s avonds. Dus ik kom wel aan of iets over 2 liter per dag. Gisteren 3 boterhammetjes gemaakt van 3 eetl. amandelmeel, 2 eetl. roomboter en 1 ei. 2 belegd met gebakken tomaat en 2 eieren (in roomboter) en 1 met salami. Maar ik zal vandaag proberen 2 maaltijden te eten en dan kijken hoe het gaat. Hartelijk dank voor de link, die ga ik zo op mijn gemak bekijken EN ik zal wat meer himalaya zout gaan gebruiken. O ja en ik ben 74 jaar. Nogmaals hartelijk dank.

        • Maja 23 uur geleden

          Nog een laatste dingetje, gisteren heb ik bij de apotheek mijn bloeddruk laten meten, die was 114/72 en hartslag 88.

          • Auteur
            Linda Nordholt 19 minuten geleden

            En waren ze tevreden? Is het een verbetering ten opzicht van hoe het was?

  2. Monique 2 weken geleden

    Hallo,
    Kan je deze afkickverschijnselen ook hebben als je glutenvrij bent gaan eten?

    Gr Monique

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 weken geleden

      Hoi Monique, dat kan heel goed. Met name als je pasta’s en brood weglaat en vervangt door meer eiwitten en vetten. Of eet je nu ook glutenvrije pasta’s en brood? In ieder geval, je bent anders gaan eten en dit kan zeer goed een reactie van je lichaam uitlokken. Wat zijn je klachten?

  3. Blaauw 3 weken geleden

    Hoi,
    Ik ben vanaf januari bezig met kha eten. Dit bevalt goed, ben nu 15 kg kwijt. Zit nu onder mijn streefgewicht. Echter het valt mij op als ik een
    ” suikerbom” ( wit bolletje of marshmallows) eet is het net of ik een klap met de hamer krijg, ik wordt zó moe dat ik acuut in slaap kan vallen. ( tja ik mag nu weer dingen die ik in geen tijden heb gehad😉)
    Is dit herkenbaar voor jou?

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 weken geleden

      Wauw, 15 kilo. Super zeg. En ja, dit is heel herkenbaar en ik zou het daarom ook ten alle tijden vermijden. Het blijkt dus dat jouw lichaam een enorme bloedsuikerpiek krijgt, gevolgd door een snelle daling. En daar word je heel moe van.

  4. Mieke Brans 3 weken geleden

    Hey Linda , ik heb je weekmenu afgeprint en bestudeerd . Voorlopig volg ik jouw instructies in grote lijnen , maar ik kies eruit waar ik op dat moment zin in heb, enkel de dingen die jij adviseert en ook de kalirietoename. Zo kan ik echt voldaan zijn van een maaltijd die mij op dat moment echt smaakt en heb daarna ook geen hongergevoel . Ik start nu dag 5 en verloor tot nu toe 1,8kg . Maar gisteren had ik een echte baaldag , moe, droef en lichtgeraakt , zocht ‘s avonds troost in een stukje zwarte chocolade , 4 stukken fruit en EEN RIJSTPAPJE 😲😲😲 ! Vanmorgen was er 400g bij 😡. Nu komt de vraag … is het ook zo dat als je eenmaal een te grote portie koolhydraten eet , je lichaam weer helemaal opnieuw vanaf het begin moet aanpassen ? Dat je lichaam dan weer 48 uren kha nodig heeft om terug in die ketonenfase te geraken ? Dat je weer van nul terug moet beginnen ? Dit werd mij ook ooit verteld door een dokter

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 weken geleden

      Hoi Mieke, allereerst…die 400 gram is waarschijnlijk vocht door het eten van de koolhydraten. Dat kan geen vet zijn hoor. En ja, je zit waarschijnlijk in de afkickperiode. Het klopt dat als je in ketose zit en je eet koolhydraten zoals de rijstepap eet, dat je weer moet omschakelen naar ketose. Met evt. de afkickverschijnselen er weer bij. Zorg voor voldoende zout en evt. een magnesiumsupplement voor de moeheid. Als je wat langer koolhydraatarm eet, dan zul je minder sterk reageren op het eten van iets meer koolhydraten. Dan is je lichaam beter gewend om te schakelen tussen vetverbranding en koolhydraatverbranding. Maar zeker niet in de eerste week.

  5. Paulien merks 1 maand geleden

    Ik heb heel veel jeuk op mijn hoofd kan dat er ook mee te maken hebben ?

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 maand geleden

      Hoi Paulien, dat kan zeker. Maar het kan ook een voedselintolerantie zijn die je nu opmerkt. Zuivel bijvoorbeeld. Ben je dat nu meer gaan eten? Dan kun je daar een reactie op krijgen. Maar het kan ook in het begin te maken hebben met afvoer van afvalstoffen. Dus even in de gaten houden.

      • Linda 3 weken geleden

        Hoi Linda, ik ben nu 5 weken bezig met een koolhydraadarm dieet. Maar ik heb als ergens ga uit eten (ook al let ik goed op wat ik eet) dat ik binnen 1,5 uur naar het toilet moet rennen omdat ik dan diaree krijg. Heb ik dan toch stiekem ergens te veel koolhydraten op of waar kan dit aan liggen?

        • Auteur
          Linda Nordholt 3 weken geleden

          Hoi Linda, dit kan zeer goed liggen aan hetgeen je dan eet. Wat eet je anders tijdens het uit eten gaan? Het kan daar zeker aan liggen.

  6. Joe 1 maand geleden

    Beste Linda,
    Ik eet sinds 3 maanden Kha, sinds twee weken heb ik krachtverlies in mijn onderbenen: zo’n gevoel alsof ik er ieder moment doorheen kan zakken.. het voeltals rusteloze benen! Ik slik dagelijks 1 Detox tablet, 1 Magnesium tablet en 1 Kurkuma capsule.
    Ik heb sinds 1,5 week ook enorme haaruitval. Is dit omdat ik kha eten iets tekort kom?

    • Auteur
      Linda Nordholt 1 maand geleden

      Oei Joe, dat klinkt niet goed. Ik weet of het aan een tekort ligt, dan kan heel goed. Maar eet je wel voldoende? En daarmee bedoel ik voldoende calorieën? En hoe strikt ben je koolhydraatarm bezig? Je kan eens denken aan het gebruik van magnesiumolie, maar ik zou ook zeker even je bloed laten onderzoeken op mogelijke tekorten. Dus zeker even langs de huisarts.

  7. Mirella 2 maanden geleden

    Hoi Linda. Ik heb een gek kwaaltje dat ik eigenlijk altijd krijg met diëten. Na een paar dagen gaat mijn tong pijn doen .alsof er een constante kramp in zit en ik deze niet echt rust kan geven. Hoort dit erbij en hebben meer mensen hier last van?

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Hoi Mirella, dat is zeker een bijzonder kwaaltje en mij niet bekend. Ik ben wel bekend met spierkrampen en misschien is dat te vergelijken maar dan bij jou in je tong? Dan kan het zijn dat je magnesium nodig hebt. Verder vraag ik me af of je misschien een intolerantie hebt voor een bepaald voedingsmiddel? Zuivel misschien? En eet je voldoende? Dus niet te weinig calorieën? Je zegt dit eerder te hebben gehad, was dat omdat je minder ging eten? Zo even wat vragen die mij te binnen schieten die denk ik van belang zijn.

  8. Peeters 2 maanden geleden

    Sinds een paar weken eet ik een koolhydraad arm dieet om af te vallen maar ook om gezonder te eten. Ik zou me beter moeten voelen maar dat is niet het geval. Enorme zweetaanvallen maken dat ik me niet prettig voel. Ik heb het mijn hele leven altijd snel warm gehad maar dit is ( te) erg. Hoort dit erbij en kan hetover gaan?
    Dank alvast

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Dit is iets wat ik vaker hoor en wat normaal is. Maar het is niet fijn en gaat zeker over. Mijn eerste vragen zijn: Eet je voldoende (dus niet te weinig calorieën) en hoeveel koolhydraten eet je per dag? Verder is het belangrijk goed water te drinken (2 liter per dag is voldoende, niet meer) en of je je electrolytenbalans op orde hebt. Dit betekent dat je voldoende zout moet eten (Jozo Lo salt bijvoorbeeld of Himalayazout) en je kunt eventueel denken aan een magnesiumsupplement. Heel veel sterkte en het gaat weer over hoor.

  9. Linda (mooie naam hebben we hè) 2 maanden geleden

    Hoi Linda!
    Veel verschijnselen herken ik nu ik twee weken geleden begonnen ben net n koolhydratenarm voedingsoatroon.
    Wat ik me afvraag is of t normaal is dat ik af en toe t echt warm heb. Beetje een koortsgevoel, niet zwetend maar enorm rode wangen of t gevoel enorm rode wangen te hebben. Veelal aan t einde van n eetmoment en dan n half uur lang.

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Hoi Linda (zeker een mooie naam haha), dit kan er even bijhoren. Dit kan komen door het verteren van meer eiwitten en/ of vetten. Je lichaam moet hier even aan wennen. Voel je je verder goed? Denk ook aan voldoende zout en evt. een magnesiumsupplement.

  10. Sarah 2 maanden geleden

    Hi Linda,
    Ik ben gisteren begonnen met het ketodieet.
    Ik heb nog best wel last van trek in kleine dingen de heletijd. Gisteren en vandaag zat ik tussen de 1700 en 1800 calorieen en rond de 30 g koolhydraten. Ik denk dat mijn calorieen veelste hoof zijn.
    Hoeveel calorieen is het beste om in te nemen om snel af te vallen.
    Ook heb ik superveel dorst en moet ik vaak plassen. Is dat een normale bijwerking?
    Groetjes,
    Sarah

    • Auteur
      Linda Nordholt 2 maanden geleden

      Je hebt de calorieën nodig, dus ik zou dit zeker even aanhouden. Je kan altijd nog iets zakken tot 1500-1600. En houdt er rekening mee dat het niet gaat om snel afvallen:)
      Dorst en plassen hoort er even bij in het begin.

    • Hetty 1 maand geleden

      Hallo Linda,
      Ik ben net (weer) begonnen met een koolhydraat arm dieet. Ik ben inderdaad zo moe als een hond, heb een vieze smaak in mijn mond, heb weinig energie en spierkracht maar heb ook een enorm opgeblazen buik. Wat kan ik daar tegen doen?
      Ben eraan begonnen om af te vallen maar mijn broeken zitten nog strakker dan voorheen.
      Gr. Hetty

      • Auteur
        Linda Nordholt 1 maand geleden

        Hoi Hetty, dat is niet fijn. Het is lastig zo te achterhalen wat een oorzaak kan zijn. Ik zou in ieder geval zorgen voor een magnesiumsupplement en het is belangrijk voldoende zout binnen te krijgen. Ook belangrijk om voldoende calorieën te eten. Verder voor de opgeblazen buik….het kan zijn dat je darmen moeten wennen aan de vertering van meer eiwitten en vetten. Of heb je wellicht een voedselintolerantie? Noten, zuivel (lactose), gluten? Veel mensen reageren met name op de grote hoeveelheden zuivel door de lactose. Dus het is even zoeken naar mogelijke oorzaken en eventueel wat bijsturen in je eetpatroon.

    • Janis 1 maand geleden

      Hoihoi

      Zit nu op mijn 3e dag kha maar ik heb savonds steeds heel honger gevoel terwijl ik wel aan me waardes zit

      • Auteur
        Linda Nordholt 1 maand geleden

        Honger kan er in het begin even bijhoren. Zorg ook voor voldoende zout. En bij echte trek, gewoon wat eten hoor. En je zegt dat je aan je waardes zit, maar zit je daarmee ook aan voldoende calorieën?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*