arrow_drop_up arrow_drop_down
24 september 2020 

De egg fast: doorbreek een plateau

Het is voor mij inmiddels alweer 8 jaar geleden dat ik een ‘egg fast' (ook wel eivasten of het eierdieet) heb gedaan. Ik kwam het via Bianca van @mijnketolifestyle op instagram weer tegen en vond het een goed idee hier weer eens aandacht aan te schenken.

Want een egg fast kan een manier zijn om een plateau in afvallen te verhelpen als je een koolhydraatarm dieet of ketose dieet volgt. Maar het kan ook een manier zijn om je lichaam als het ware te resetten als je weer wat teveel koolhydraten hebt gegeten.

Daarom in dit blog alles over de egg fast. Ik laat je zien wat het inhoudt en ik heb mijn eigen ervaringen en die van Bianca hierin verwerkt. Ook sluit ik dit blog af met een voorbeeld menu wat je als leidraad kunt gebruiken tijdens je egg fast.

Wat is een egg fast

De egg fast wordt wel gezien als een ‘keto hack' om je lichaam van een plateau af te krijgen of om weer snel in ketose te kunnen raken.

Jimmy Moore van Livin La Vida Low Carb wordt beschouwd als de inspiratie voor deze egg fast, nadat hij 27 kilo was afgevallen door een maand lang voornamelijk eieren te eten.

Dit waren de richtlijnen die hij volgde tijdens zijn Egg Fast.

Richtlijnen egg fast

  • Eieren zijn de belangrijkste bron van eiwitten en vetten tijdens de egg fast. Je eet alleen eieren, kaas en vet in de vorm van roomboter of ghee of kokosolie of olijfolie. Voorlopig laat je het vlees, fruit en groenten weg.
  • Eet 3 maaltijden met minstens 6 eieren totaal op een dag
  • Eet 1 eetlepel boter (of andere vetbron) per geconsumeerd ei
  • Eet binnen 30 minuten na het opstaan minstens 1 ei
  • De ei-maaltijden moeten idealiter elke 3 uur worden gegeten, maar niet meer dan elke 5 uur
  • Volg het schema strikt, zelfs als je geen honger hebt. Krijg je wel honger, eet dan een extra ei
  • Naast de vetbron kan je 35-50 gram kaas toevoegen (dit kan ook brie, monchou, mascarpone etc. zijn)
  • Gebruik het liefst omega-3-vetten en eieren
  • Stop met eten 3 uur voordat je gaat slapen
  • Light frisdrank is toegestaan ​​tot 1 glas per dag
  • Vergeet niet voldoende water te drinken. Zeker 1,5 tot 2 liter water per dag
  • Denk heel goed aan de aanvulling van je elektrolyten. Dit zijn magnesium, natrium en kalium.
  • Wees matig met het gebruik van kruiden aangezien deze ook nog extra koolhydraten kunnen leveren.

In de loop van de jaren zijn deze richtlijnen nog steeds van toepassing, alhoewel je er meer variaties in terugziet. Deze variaties zijn met name terug te vinden in de hoeveelheid eetmomenten (sommigen vinden het prettiger om bijvoorbeeld slechts 2 maaltijden aan te houden in het kader van Intermittend Fasting).

Mogelijke risico's en bijwerkingen

Voor wie wil starten met een ketogeen of koolhydraatarm eetpatroon, raad ik nimmer de egg fast als start aan. De egg fast is echt bedoeld voor wie al ketogeen of koolhydraatarm eet en een plateau wil doorbreken of even opnieuw de draai moet vinden.

Het is echter mogelijk dat je opnieuw last gaat krijgen van de keto griep. Je gaat immers je koolhydraten nog strikter verminderen en dit kan met de afkickverschijnselen gepaard gaan.

Lees hiervoor ook: De bijwerkingen van ketose

Veel voorkomende symptomen zijn onder meer honger, prikkelbaarheid, weinig energie, slaapproblemen, misselijkheid, hoofdpijn en slechte adem. Symptomen die bij de start heel normaal zijn, maar ook weer kunnen beginnen als je de egg fast gaat volgen.

Je kunt deze zoveel mogelijk beperken door je zout en magnesium aan te vullen.

Obstipatie is een andere mogelijke bijwerking, omdat je bij een egg fast geen vezels eet. Overigens, bij sommigen gaat het juist veel beter met de stoelgang. Dat is weer per persoon verschillend. Drink daarom in ieder geval voldoende water.

De egg fast volg je voor minimaal 3 dagen maar maximaal 5 dagen. Anders kan je voedingsstoffen tekort komen.

En hou er rekening mee dat het gewicht dat je verliest tijdens de egg fast, ook weer terug kan komen als je je normale eetpatroon weer oppakt. Je lichaam kan het echt zien als een ‘oppepper' waarna je wel weer gewoon gaan afvallen.

Ik raad de egg fast af voor wie diabetes type 2 of type 1 heeft of kampt (heeft gekampt) met eetstoornissen. Ook voor wie geen galblaas meer heeft zou ik het onder toezicht doen van je behandelend arts. Ook is het af te raden voor wie zwanger is of borstvoeding geeft.

Welke resultaten kun je behalen met een egg fast

De resultaten zijn uiteraard per persoon verschillend. Het is echter maar net de vraag welke resultaten je wilt verwachten. Het plateau doorbreken of weer in ketose raken of gewoon je lichaam even resetten. Ik ben er in het verleden namelijk niet sneller of extra mee afgevallen. Maar dit is heel goed mogelijk. Je komt er in ieder geval wel weer snel mee in ketose als je dat als doel op zich hebt.

Aangezien het voor mij al een hele tijd geleden is, en ik toch up to date informatie wil verschaffen, heb ik Bianca gevraagd haar ervaringen met mij te delen. Deze deel ik graag met jou. En deze vragen heb ik haar allemaal mogen stellen:

Waarom wilde jij een egg fast gaan doen?

Twee weken vakantie gehad en teveel van alles. Onder andere teveel kokoslattes. Niet heel erg overboord gegaan met niet keto eten maar kon toch wel even een reset gebruiken om weer goed in ketose te komen.

Welke vorm van egg fast heb jij gedaan?

Ik heb hem aangepast aan mijn eigen routine, wat ik iedereen kan aanraden! Want dan hou je het naar mijn idee langer vol.

Ik heb het vier dagen gedaan en dat waren de dagen dat ik werk. En dan doe ik aan omad (One Meal A Day). Ik vast dan tussen de 20-22 uur ongeveer. Ik heb ervoor gekozen om 6 eieren per dag te eten. Per ei eet je dan ook een eetlepel vet en 1 oz kaas. Dat heb ik vertaald in 25 gram kaas (1 oz is 28,35 gram). Maar wel kaas waar maximaal 1,5 gram koolhydraten per 100 gram in zit, zoals brie. Maar over het algemeen heb ik gewoon jonge kaas gegeten. Daar zitten geen koolhydraten in.

Hoe beviel de egg fast?

Ik vond het goed te doen. Het vraagt echter wel planning zodat je gevarieerd kunt blijven eten binnen de drie ingrediënten waar je mee werkt. Maar ik kwam weer keurig in ketose en heb heerlijk gegeten. De eieren kwamen me niet mijn neus uit na 5 dagen.

Ben je tevreden met het behaalde resultaat?

Ik ben heel tevreden. Ik vond het makkelijk om te doen, maar dat kwam ook door het plannen en ik denk ook omdat ik mijn eigen routine aan heb gehouden. Mijn doel heb ik bereikt. Weer goed in ketose en als bonus afgevallen. Weet niet hoeveel want ik heb geen weegschaal. Maar ik kan weer een broek aan van 15 jaar geleden zónder muffintop!

Zou je het anderen aanraden? 

Die vind ik heel lastig. Ja ik raad het aan als je een soort reset van je lichaam wilt doen en weer goed in ketose wilt komen en je kunt hem ook gebruiken om door een plateau te breken.

En nee als je dit puur doet om snel af te vallen. Of als je obsessief met je lichaam/ gewicht bezig bent. Ik zie té veel vrouwen die een prima gewicht hebben maar zichzelf nog steeds te dik vinden. Dat vind ik echt heel erg. Dus feitelijk kan ik het alleen maar aanraden als je een gezonde relatie met je lichaam/ gewicht hebt.

Heb je nog belangrijke tips voor iemand die de egg fast wil gaan volgen?

  • Zorg dat je weet wat de egg fast inhoudt en dat je er mentaal klaar voor bent
  • Maak een planning wanneer je wat gaat eten en zorg voor variatie
  • Zorg dat je alle boodschappen in huis haalt
  • Maak de egg fast passend in je eigen routine/ structuur zodat je het makkelijker volhoudt
  • Doe de egg fast maximaal 7 dagen i.v.m. het ontstaan van tekorten het is natuurlijk een vrij eenzijdig dieet
  • Als je je niet goed voelt, stop dan met de egg fast

Eetschema egg fast

Dit is een globaal schema dat je kan volgen tijdens een egg fast.

Dag 1:

  • Ontbijt: een ei-kaasomelet gemaakt van 2-3 eieren, gebakken in 2-3 eetlepels (30-45 gram) boter of een andere gezonde olie, zoals olijfolie
  • Lunch: 2 à 3 gevulde eieren. Kook de eieren hard en haal het eigeel eruit. Meng dit met wat kaas en mayonaise en vul de eitjes.
  • Avondmaaltijd: gebakken eieren met 2 plakken kaas gebakken in ruim kokosolie

Dag 2:

  • Ontbijt: 2 oopsie broodjes besmeerd met roomboter
  • Lunch: eiersalade van 2 gekookte eieren en 2 eetlepels (30 gram) mayonaise
  • Diner: roomkaaspannenkoek van 2-3 eieren en 2-3 eetlepels (30-45 gram) roomkaas gebakken in 45 gram roomboter

Dag 3:

  • Ontbijt: 2 eieren gebakken in 2 eetlepels (30 gram) boter besmeerd met 25 gram roomkaas
  • Lunch: egg koffie (zie hieronder met dank aan Bianca)
  • Diner: Bordje met 2 gekookte eieren besmeerd met mayonaise en 25 gram brie

De egg koffie:

Gewoon 1 zwarte koffie, 1 eetlepel roomboter en 1 ei. Dat even in de blender en voila.

egg fast

Bianca deelt overigens vanaf 25 augustus 2020 dagelijks haar recepten en ervaringen op instagram. Ze heeft zelfs pasta gemaakt!

Conclusie egg fast

Zit je momenteel op een plateau in afvallen (en daarmee bedoel ik dat er echt 6 weken lang niks gebeurt en je deze tips uit dit artikel hebt doorgenomen en toegepast: Koolhydraatarm eten en toch niet afvallen: Stel jezelf deze 10 vragen) dan kan dit nog een mooie manier zijn om de egg fast te proberen. Of wanneer je echt het gevoel hebt dat je even een reset nodig hebt na een vakantie bijvoorbeeld.

Maar ik ben het helemaal eens met de tips van Bianca dat het niet een snel afvallen methode moet zijn en jij een gezonde relatie met eten moet hebben.

Bianca hartelijk dank voor je bijdrage.

Interessante links

Waarom vet eten om vet te kunnen verbranden

Hoog cholesterol en een koolhydraatarm dieet

Over de schrijver
Ik ben Linda, de drijvende kracht achter Slank met Linda. Naast coach, voedingsdeskundige én auteur van 3 boeken, is bloggen mijn absolute passie. In mijn blogs deel ik al mijn kennis en ervaring met gezond eten, gezond leven en gezond afvallen. Dit specifiek gericht op de koolhydraatarme leefstijl.
Reactie plaatsen

Meer advies over 

koolhydraatarm eten?

Er staan meer dan 300 waardevolle en uitgebreide artikelen voor je klaar!
Cookies