E-mail: administratie@slankmetlinda.nl

Koolhydraatarm dieet – het hoe en wat

Koolhydraatarm dieet – het hoe en wat
13 november 2015 Linda Nordholt

Koolhydraatvrij, koolhydraatbeperkt, koolhydraatarm. Je hebt vast wel eens 1 of meerdere van deze termen voorbij zien komen. Waarschijnlijk heb je ook al eens gehoord van een koolhydraatarm dieet. Met name als je op zoek bent naar een verantwoorde toch snelle manier van afvallen.

Weet, ik ben volledig voorstander van het volgen van een koolhydraatarm dieet. Dit is in mijn ogen de meest effectieve en verantwoorde manier van afvallen. Het is daarom ook geheel mijn methode die ik aanraad aan mijn klanten. Een koolhydraatarm dieet, waarbij je de jouw koolhydraatinname mindert (of kiest voor goede gezonde koolhydraten), maar juist meer eiwitten en gezonde vetten toevoegt.

Ik leg het je uit!

Wat zijn koolhydraten?

Laat ik om te beginnen, uitleggen wat koolhydraten zijn. Koolhydraten zijn een verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Koolhydraten zitten in fruit, groente, maar ook in snoep, chips en gebak. Daarnaast bestaan onze ‘gezonde tussendoortjes’ zoals Evergreen, Sultana’s en ontbijtkoeken uitkoolhydraten (lees: suiker). Maar vergeet ook niet de granen in brood, pasta en rijst. Pasta, rijst en aardappelen bestaan ook uit suiker, maar mensen zullen dat niet snel producten ‘vol met suiker’ noemen, maar eerder ‘rijk aan (te) veel koolhydraten’.

Ik noem dit ook wel het eetpatroon volgens de Schijf van Vijf, waar we natuurlijk allemaal mee opgegroeid zijn. Je snapt dat een eetpatroon met veel brood, aardappelen en ontbijtkoeken een eetpatroon is met veel koolhydraten (en suikers).

Van teveel koolhydraten neemt je lichaamsgewicht toe. Wanneer je te vaak of te veel koolhydraten eet, raakt het insuline-proces verstoord en kan je lichaam de suikers niet goed meer verwerken. Je lichaam zet steeds meer suikers om in vetten. Dat zorgt voor vetopslag. Dit noemen we ook wel de zogeheten suikerverslaving.

Ik ben ervan overtuigd, en vele deskundigen met mij, dat het geen kwestie is van minder eten, calorieën tellen en veel bewegen. Het zijn niet de calorieën die dik maken, het is het teveel aan koolhydraten! Om af te vallen, een gezond eetpatroon aan te leren en een stabiel gewicht te behouden, is een koolhydraatarm dieet de beste methode om te volgen. Je laat je lichaam weer doen wat het moet doen: Vet verbranden!

Een strikt koolhydraatarm dieet

Als je start met het uit je eetpatroon weglaten van alle ongezonde koolhydraatbronnen en toegevoegde suikers, ben je al een heel eind op weg. Maar wil je veel gewicht verliezen, het liefst op een snelle manier, dan zul je een stapje verder moeten gaan en alle koolhydraatbronnen moeten vermijden. Dat is de strikte vorm van een koolhydraatarm dieet.

Binnen een strikt koolhydraatarm dieet, eet je tussen de 20-50 gram koolhydraten per dag. Eet je minder dan 50 gram koolhydraten per dag, dan raakt je lichaam na ongeveer 48 uur in ketose. Dat houdt in dat je lichaam alle koolhydraatreserves heeft opgebruikt en overschakelt op een alternatieve energiebron: de vetreserves in het lichaam. Je lichaam gaat dus vet verbranden. Je behoudt een constante bloedsuikerspiegel, kickt af van jouw suikerverslaving en je verbrandt ondertussen puur vet. Je ervaart een ‘boost’ in afvallen.

Wat kun je eten:

  • Alle koolhydraatarme groenten
  • Voeding met de gezonde vetten zoals noten en zaden, vis, zuivelproducten, avocado en eieren
  • Voldoende eiwitten

Een minder strikte vorm van een koolhydraatarm dieet

Naast de strikte vorm van een koolhydraatarm dieet, bestaat er ook een mildere vorm van een koolhydraatarm dieet, namelijk koolhydraatbeperkt. In principe nog steeds koolhydraatarm, maar bij een koolhydraatarm dieet wordt al snel gedacht aan de striktere vorm. Daarom noem ik het hier maar koolhydraatbeperkt, waarbij je jouw koolhydraatinname verlaagd tussen de 50-100 gram. Je eet nog wel koolhydraten, maar je kiest voor de gezonde goede meervoudige koolhydraten voor behoudt van een constante bloedsuikerspiegel.

Wat kun je eten:

  • Veel groenten. Wel zijn er bepaalde groenten zoals bonen, bietjes en spruitjes die meer koolhydraten bevatten. Deze kun je niet onbeperkt eten.
  • 1-2 stuks fruit per dag
  • Een kleine portie goede koolhydraten, zoals speltpasta, havermout, zilvervliesrijst of quinoa
  • Voeding met de gezonde vetten zoals noten en zaden, vis, zuivelproducten, avocado en eieren
  • Voldoende eiwitten

Valkuil bij een koolhydraatarm dieet

Om veel gewicht te verliezen is dus een koolhydraatarm dieet een perfecte manier. Wat ik belangrijk vind om wel even te vermelden is de valkuil waar vervolgens snel ingetrapt wordt: Te weinig eten.

Ga je namelijk minderen met koolhydraten, dan dien je dat wat je mindert in koolhydraten wel aan te vullen met voldoende eiwitten en gezonde vetten. Minder eten, dus honger, is geen optie!

Daarom praat ik ook vaker over het eten in de juiste balans tussen de koolhydraten, eiwitten en vetten, dan over een koolhydraatarm dieet!

Tips om te beginnen met een koolhydraatarm dieet

Als jij blijvend wil afvallen, dan is dus een koolhydraatarm dieet de oplossing. Voorbereiding en actie zijn eigenlijk de belangrijkste tips. Lees je in, bereid je voor en het belangrijkste: begin en ervaar wat het in je lichaam doet. Verder kan ik je zeker nog de volgende tips meegeven:

Voedingsdagboek

Je kunt starten met het aanpassen van jouw eetpatroon door het bijhouden van een online voedingsdagboek. Je krijgt zo inzichten in hoe je nu eet en je kunt jouw koolhydraatinname hierop aanpassen waar nodig. Je kunt ook starten met het gratis weekmenu van mij, wat je onder dit artikel kunt downloaden.

Lees je in

Zoals je gelezen hebt zijn er een aantal voedingsmiddelen die je wel en niet eet. Hoe strikter de beperking van koolhydraten, des te minder keuze uit voedingsmiddelen er is. Lees mijn blog ‘Eten zonder koolhydraten’ maar eens en kijk welke voedingsmiddelen je, ongeacht welke vorm van koolhydraatarm dieet je wilt volgen, sowieso kunt eten.

Maak een planning

Koolhydraatarm eten vraagt om een goede voorbereiding. Niet alleen om keuzes maken in welke voeding je kunt eten, maar zeker ook in het klaarmaken en klaarzetten van je maaltijden en tussendoortjes. Boterhammen zijn zo gesmeerd, maar een salade maken of omelet bakken vraagt wat meer tijd en voorbereiding, zeker in het begin. Maar laat je hierdoor niet uit het veld slaan. Dat heb je zo in je systeem.

Maak dagmenu’s voor jezelf

Om een koolhydraatarm dieet op de juiste manier uit te voeren dan zul je je koolhydraatinname moeten tellen. En dat kan niet met de Franse slag. Je zult alles wat je eet moeten invoeren in een online voedingsdagboek (dat is het makkelijkst in plaats van handmatig tellen) om jouw koolhydraatinname en het liefst ook jouw eiwitten en vetten te kunnen tellen. Op basis hiervan kun je dus voor jezelf dagmenu’s maken die je kunt gaan volgen. Zoek koolhydraatarme recepten en tussendoortjes en puzzel voor jezelf hiermee een dagmenu in elkaar. Begin met makkelijke recepten of download hieronder een gratis weekmenu.

Maak het jezelf gemakkelijk

Toen ik begon met een koolhydraatarm dieet was ik veel tijd kwijt met het samenstellen van menu’s. Tellen van koolhydraten. Heb jij hier geen zin in of tijd voor, dat kan ik me voorstellen. Dan is lid worden van Slank met Linda misschien wat voor jou. Dan staat er iedere week een uitgeschreven weekmenu voor je klaar + altijd nieuwe recepten. Dan komt de rest vanzelf.

Comments (6)

  1. nmb 2 jaar geleden

    Hoi Linda,
    Kun je met een koolhydraatbeperkt dieet afvallen?

  2. Ouarda 3 jaar geleden

    Kan je ook koolhydraat arm eten als je nog volledig borstvoesing geeft?. Wil niet dat de kleine ziek wordt maar wil wel graag van me zwangerschapskilos af

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Beste Quarda, mijn ervaring is dat het geen probleem moet zijn. Maar omdat ik jouw ‘persoonlijke situatie’ niet ken zou ik je adviseren om dit in ieder geval met jouw huisarts te overleggen. Groet Linda

  3. Catharina van de brug 3 jaar geleden

    Hoi Linda
    Is alle info alleen via een e- boek te lezen of heb je ook een “echt” boek? Dat vind ik nl. Wat gemakkelijker

    Groetjes catharina

    • Auteur
      Linda Nordholt 3 jaar geleden

      Helaas is er geen echt boek beschikbaar. Het ebook kun je overigens wel gewoon op de pc of tablet downloaden hoor. En printen. Groetjes Linda

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*